Mitä arvosanat todella kertovat sinusta?


Viime viikonloppuna vietettiin koulujen päättäjäisiä. Sinullekin tuli saamasi todistuksen kautta taas jonkinlainen ajatus omasta osaamisestasi. Tässä blogipostauksessa pääset haastamaan itseäsi ja uskomuksiasi siitä, mitä nuo nyt tai aiemmin saamasi arvosanat kertovat sinusta.

Mieti mitä olet mieltä seuraavista, yksinkertaistetuista oppimista koskevista väittämistä.

Kouluarvosanat arvottavat varsinaisen osaamisesi rinnalla myös tahtoasi, tarvettasi ja motivaatiotasi oppia tai osata jotakin

Toisin sanoen luokan priimus on parhaiten motivoitunut, heikoimmat arvosanat saava ei ole. Kuitenkin molemmat voivat pärjätä myöhemmin yhtä hyvin elämässä. (Tämän arvioidaksemme meidän tosin pitäisi ensin määritellä se, mitä pärjääminen tarkoittaa :)) Toisin sanoen henkilö, joka ei juuri nyt ole motivoitunut, voi hyvin innostua oppimaan lisää myöhemmin. 

Tahtoa ja motivaatiota voisi kutsua myös kouluasenteeksi. Se liittyy usein myös kotona opittuihin malleihin. Voit kuitenkin muuttaa omaa asennettasi kotona opituista malleista huolimatta, varsinkin jos alat kiinnittää asiaan huomiota.

Vaikka olisit saanut heikon (tai muita arvosanojasi heikomman) arvosanan jostakin aineesta, se ei  tarkoita, että sinulla ei olisi kaikkia edellytyksiä olla hyvä kyseisessä asiassa. Todennäköisesti motivaatiosi ei vain vielä ollut kohdallaan.

Älä siis sulkeudu arvosanojen luomaan vankilaan ja estä itseäsi haaveilemasta asioista siksi, että et nykyisten arvosanojesi mukaan voisi olla niissä hyvä. Arvosanat eivät ole este, mutta ne voivat joskus olla hidaste. 

Täällä on esimerkkejä ihmisistä, jotka eivät pärjänneet vielä koulussa loistavasti, mutta jotka silti ovat pärjänneet myöhemmin upeasti omalla alallaan. Helpommalla selviät kuitenkin elämässä jos löydät oppimismotivaatiosi ja johtotähden jota kohti tahdot pyrkiä jo nyt etkä vasta myöhemmin.

Luontainen lahjakkuus ei ole elämässä yhtä tärkeää kuin sinnikkyys

Ihminen, jolla on lahjoja jollakin alalla, saattaa menestyä kyseisellä alalla kyvyistään huolimatta huonommin kuin joku toinen henkilö, jolla on sinnikkyyttä työskennellä ahkerammin saman asian parissa. Tämä on eräänlainen jänis ja kilpikonna ilmiö.

Arvosanat mittaavat myös uskallusta 

Arvosanat eivät kerro ainoastaan kokeissa mitatuista asioista, vaan myös uskalluksestasi kertoa ja näyttää muille oma mielipiteesi oppitunneilla. Se ei ole itsestään selvää - saatat myös sanoa tai kysyä jotakin, joka saa muut nauramaan sinulle. Arvosanasi kertovat siis myös rohkeudestasi - tai vastaavasti peloistasi. Ne taas liittyvät suurempaan kokonaisuuteen, eli uskomuksiisi siitä, kuinka tärkeitä muiden mielipiteet sinusta ovat.

Uskallusta tarvitaan koulussa myös taideaineissa, joissa sinun itse asiassa pitää paljastaa sisäinen luovuutesi (vrt. vaikka kuvaamataito, laulu, ainekirjoitus) muille oppilaille sekä opettajille. Siihenkin tarvitaan rohkeutta. Rohkeutta sekä olla luova että näyttää se muille.

Panosta ainakin aineisiin, joista on sinulle hyötyä tai iloa

Motivoi itseäsi miettimällä mitä varten kutakin ainetta opiskelet, erityisesti jos sinulla on jo tarkempia haaveita tulevaisuuteesi liittyen. Voit hyvin panostaa kaikista tärkeimmiksi kokemiisi asioihin enemmän ja muihin hieman vähemmän. Itse asiassa se voi olla ihan järkevääkin.

Perusymmärrys kouluaineista auttaa sinua pärjäämään paremmin elämässäsi ja yhteiskunnassa. Siksi aineita, jotka eivät liity unelmiesi alaan, ei kannata jättää kuitenkaan kokonaan huomioimatta. Varsinkin, koska saatat kouluttautua elämässäsi useaan kertaan, ja siten tarvita myöhemmin myös sinua tällä hetkellä vähemmän kiinnostavia aineita.

Jos panostat ihan kaikkiin aineisiin, ja tahdot saada jokaisesta parhaita arvosanoja, tekemisesi takana voi olla joskus tarve miellyttää muita. Elämässä kannattaa kuitenkin panostaa pikemminkin itsensä miellyttämiseen. Liika kiltteys ja miellyttämisen halu voi kostautua myöhemmin. Lisää aiheesta voit lukea vaikka täältä. Sinänsä jos olet hyvä kaikessa se on tietysti vain hieno asia. :D

Kouluarvosanat arvottavat häilyviä hetkiä, joiden aikana kaivat muististasi asioita

Arvosanat siis mittaavat muistiisi painamiesi asioiden yhtäsuuruutta koulukirjoissa ja oppitunneilla kerrottuihin asioihin. Muistia voi parantaa. Vinkkejä siihen löydät vaikka täältä.

Arvosanat arvottavat myös kykyä yhdistellä oppimiasi asioita suuremmiksi kokonaisuuksiksi

Opimme asioiden yhdistelyä pikku hiljaa lapsesta asti. Tämän oppimisprosessin oppimisessa meitä auttaa esimerkiksi kaikenlainen lukeminen (kirjat, sarjakuvat jne.), koska lukemalla haastamme itseämme myös mm. kokonaisuuksien hahmottamisessa. Teemme siis mielessämme - sitä sen kummemmin miettimättä - päätelmiä lukemastamme ja samalla mietimme asioita erilaisista näkökulmista.

Kyky hahmottaa kokonaisuuksia on itse asiassa jo itsessään paljon tärkeämpi taito oppia elämässä kuin yksittäisen kokonaisuuden (vaikka jonkun historian kirjan lukukokonaisuuden) yksityiskohtainen hahmottaminen.

Matemaattista ja loogista päättelykykyä vaativat aineet ovat  - motivaation osuessa kohdalleen - täysin opeteltavissa olevia taitoja

Matemaattista ja loogista päättelykykyä todella voi opetella. Toisaalta, jos tähän ei ole luontaista kiinnostusta, se vaatii vähän enemmän työtä. Eli koska matemaattiset taidot kehittyvät jossain määrin toistensa päälle, matematiikka on aine, jota kannattaa treenata jossain määrin nk. alusta asti. Ainakin, jos tulevaisuuden kiinnostuksen kohteesi ovat aloilla, jossa matematiikan kyvyt ovat tärkeitä. Ja yllättävää kyllä, näitä aloja on paljon. Esimerkkeinä vaikka sairaanhoitajat ja lääkärit, kaikki tekniikan alat, kaupan ala, useimmat toimistotyöt... Toisaalta matemaattiset taidot auttavat myös jo pelkästään vaikka asuntolainaa ottaessa.

Jos tahdot tulla esimerkiksi lääkäriksi, mutta olet saanut huonoja arvosanoja matematiikasta, voit ottaa heti tai myöhemmin tukiopetusta. Joudut ehkä tekemään enemmän töitä asiassa kuin joku alusta asti matematiikasta innostunut, mutta jos lääkäriksi tulo on haaveesi, mene täysillä sitä kohti. Älä usko niitä, jotka sanovat, että sinusta ei ole toteuttamaan haaveitasi, koska tietty arvosanasi tai osaamisesi on jollain tasolla juuri nyt. He sanovat niin, koska kuvittelevat suojelevansa sinua pettymyksiltä. Näytä heille, että he ovat väärässä. Sinusta on ihan mihin vain. Jos et pääse opiskelemaan ensimmäisellä kerralla, tee tai opiskele jotakin muuta välillä ja hae uudelleen niin monta kertaa kuin tarpeen.

Osa kouluarvosanoista on keinotekoisia 

Edellä mainituissa taideaineissa kuten kuvaamataidossa, käsitöissä tai musiikissa sekä liikunnassa ei saamillasi arvosanoilla ole aikuisena mitään merkitystä, ellet sitten pyri harvojen joukossa juuri niiden alojen ammattilaiseksi

Jos pidät laulamisesta, mutta saat huonon arvosanan, laula silti, jos se antaa sinulle iloa. Ehkä sinusta ei tule koskaan oopperalaulajaa, mutta voit hyvin laulaa paikallisessa kuorossa tai ainakin aamuisin suihkussa. Toisaalta kuurostakin voi tulla laulaja, jos sitä todella tahtoo. Jos et usko, katso täältä Signmarkin tarina.

Äläkä esimerkiksi lopeta kaikkea liikuntaa siksi, että saat siitä huonon arvosanan. Sen sijaan etsi laji, josta nautit. Mitä väliä sillä loppujen lopuksi on, oletko hyvä koulussa jossakin tai useammassa muussa liikuntalajissa?

Muiden kouluarvosanoilla ei ole sinun elämäsi kannalta merkitystä

Miksi siis vertaisit itseäsi muihin? Ensi kerralla kun saat todistuksen, vertaa sitä ainoastaan omiin tavoitteisiisi. Jos et onnistu saavuttamaan tavoitteitasi, tee suunnitelma siitä, kuinka pääset niihin ensi kerralla. Iloitse omista onnistumisistasi. Kliseemäisesti toistettuna - opiskelet itseäsi, et koulua varten. :)

Kommentit

Suositut tekstit